הסיפור שמאחורי אחוזי הבגרות בבית ג'אן

לפני שלוש שנים התחלתי את התוכנית להכשרת המנהלים במכללת אורנים. במעגל ישבו 25 אנשים, עם ייצוג מעניין של האוכלוסיות במדינה (חוץ מהחרדית…). במסגרת סבב ההיכרות כל אחד הציג את עצמו וענה על שאלה כללית, אני מניח שזה היה משהו בסגנון "מהו הדבר הכי חשוב להצלחת בית ספר".

מכל הסבב הזה אני זוכר רק תשובה אחת: "טוהר בחינות". תשובה זו היתה מאד חריגה בנוף של "אמון", "למידה", "משפחתיות", ודומיהן. גם מי שאמר אותה בלט בנוף – דרוזי לא צעיר, עם קוקו ארוך: "אני ג'לאל, רכז פדגוגי בתיכון המקיף של בית ג'אן". הבנתי שיש פה איזה סיפור, ובהפסקה ניגשתי אליו, וביקשתי שיסביר לי למה התכוון, והוא הרחיב מעט: "במקום שבו אין טוהר בחינות מוחלט – תלמידים לא באמת לומדים, כי תמיד יש כביש עוקף שיביא אותם לציון המיוחל".

כמובן שהתישבנו לדבר. מתברר שהוא מורה כבר כמה שנים טובות, מחנך שתי כיתות במקביל וגם רכז של שלושה מקצועות, בקיצור משוגע אמיתי. לפני כעשר שנים קבל את התפקיד של רכז פדגוגי. בית הספר היה אז עם כ-50% אחוזי בגרות, נתון מרשים לכל הדעות בהתחשב בממוצע הארצי ובמגזר. עם היכנסו לתפקיד הוא והצוות הכריזו מלחמת חורמה על העתקות בבחינות הבגרות. הוא פסל בעצמו בחינות של תלמידי י"ב במתמטיקה, גרש משגיחי בחינות שנחשדו בסיוע, ואף הקדיש אגף מיוחד לבחינות, שהיה נעול הרמטית לפני בגרויות. ממוצע הבגרות נפל ל-12% (!).

תמונהבישיבה דחופה התכנסו כל ה"מי ומי" מהפיקוח, ודרשו הסברים מהנהלת בית הספר. ג'לאל, כך לפי תיאורו, אמר להם: "רבותי היקרים, כולכם יודעים איך השגנו את אחוזי הבגרות שהיו כאן בשנים האחרונות. אם רצונכם להמשיך את ההצגה – אתם לא צריכים אותי. תנו לי 7 שנים, ואני מביא את בית הספר הזה ל-80% בגרות". אמר ועשה.

לא משנה באיזה נושא עסקנו בתוכנית להכשרת מנהלים, הוא תמיד הביא דוגמאות מפרויקט חייו – כיתות הסטארט. בקצרה, מדובר על פרויקט שזוכה לתמיכת קרן רשי, שאליו מתקבלים רק תלמידים שבסוף כיתה ט' יש להם לפחות 7 ציוני נכשל בתעודה. התלמידים זוכים למעטפת של שעות סיוע ותגבורים מיוחדים, כולל פעילויות להגברת המוטביציה והדימוי העצמי, וכבר במהלך כיתה י' עושים 15 יחידות בגרות, כולל 3 יחידות בגרות במתמטיקה, ויחידות במגמת חשמל ואלקטרוניקה. לפרויקט יש גם השלכות שליליות – יותר ויותר תלמידים מתאמצים לאסוף ציונים שלילים בכיתה ט', כדי שיזכו להתקבל לכיתת הסטארט…

ג'לאל הוא איש של נתונים. בתיק הוא מחזיק תמיד גרף של אחוזי בגרות – "אתה רואה את התוכנית, בתוך שנתיים אנחנו על 100%". אמר ועשה. בית הספר עמד בשנת תשע"ג על 100% בגרות. לא מאמינים?  אתם מוזמנים לראות את הדיווח באתר של קרן רשי. למעשה הסיבה שבית ג'אן ממוקמת "רק" במקום השלישי בנתוני הבגרות הארציים, היא בגלל שחלק מתלמידי הישוב אינם לומדים במקיף המקומי, אלא בבתי ספר אחרים.

ואם כבר הזכרנו נתונים, אז אוסיף ואספר שכאשר ביקרתי את ג'לאל בבית הספר הוא הוציא לי דו"ח של ציוני המגן וציוני הבגרות של תלמידי כיתות סטארט. כידוע, מדובר בנתונים רשמיים שאי אפשר לבצע בהם מניפולציה. עברתי על הנתונים וראיתי שבאופן שיטתי ציון המגן נמוך יותר מציון הבגרות. "ברגע האמת המורים שלי קבלו רגליים קרות, ונתנו לתלמידים ציונים נמוכים יותר מהציון השנתי. הם פחדו שהתלמידים יפשלו בבחינה האמיתית, היום הם מצטערים על זה".

ועוד נתון אחד משמעותי שיבהיר את התמונה – בבית ג'אן אין אף תלמיד עם זכאות גבוהה להתאמות בבחינות הבגרות. כל התלמידים ניגשים לבחינת הבגרות הסטנדרטית, ללא מבחנים בעל פה או מבחנים מותאמים. אני מניח שבשוהם ובכוכב יאיר המצב שונה. למעשה, נושא ההתאמות בבגרויות (המכונה בחדרי המורים "תעודת הביטוח של אחוזי הבגרות") הוא חלק מההסבר למתאם הגבוה שבין רמה סוציו-אקונומית ובין אחוזי בגרות, אך זה כבר נושא לדיון אחר.

בכל אופן, הגאווה הגדולה של ג'לאל אינה על אחוזי הבגרות, מבחינתו בחינות הבגרות הן רק האמצעי להוכיח לתלמידים ולצוות ש"כל אחד יכול" אינה רק סיסמא על הקיר. הגאווה האמיתית שלו היא על אחוז האקדמאים בישוב, נתון שהשתנה בצורה דרסטית בשנים האחרונות, ויוצר אדוות נוספות של התפתחויות חיוביות בחברה המקומית. בעוד שבעבר בוגרי בית הספר השתלבו בעיקר בשוק העבודה המקומי ובעסקים המשפחתיים, כיום יש יותר ויותר סטודנטים למשפטים, הנדסה ואף רפואה. חלק מהסטודנטים הללו חוזרים ומשתלבים כעוזרי הוראה בפרויקט ליווי התלמידים, ומהווים מודל לחיקוי עבור התלמידים הצעירים.

לפני שנה שכנעתי את הנהלת בית הספר שלי לבקר בבית ג'אן במסגרת יום ההיערכות. הביקור היה מרתק, ובמהלכו פגשנו את אנשי הצוות שליוו את הפרויקט, שמענו את ג'לאל וגם את מנהל בית הספר. כל אנשי הצוות מבית הספר שלי יצאו נפעמים מהערכיות החד-משמעית של הנהלת בית הספר, מההתגייסות של אנשי הצוות לטובת הצלחת התלמידים, וכן, גם מהתוצאות המדהימות.

אני מרשה לעצמי להזמין, בשם ג'לאל ושאר אנשי הצוות של מקיף בית ג'אן, את כל המצקצקים והמטקבקים, שמיהרו למצוא הסבר מניח את הדעת לכך שבית ג'אן עלתה לכותרות, לביקור בבית הספר ולראות את הפלא מקרוב. הקפה על חשבון הבית

About these ads
רשומה זו פורסמה בקטגוריה Uncategorized, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לרשומה זו עם קישור ישיר.

19 תגובות על הסיפור שמאחורי אחוזי הבגרות בבית ג'אן

  1. amichai rosenfeld הגיב:

    תודה רבה. הצלת אותי מעוד צקצוק אחד בערב ראש השנה.

    עמיחי

  2. הדר ליפשיץ הגיב:

    תודה רבה!

  3. tsoof הגיב:

    מחמם את הלב, הסיפור הזה.

  4. איתי הגיב:

    מעניין מאוד, תודה על הכתיבה.

  5. lifeaccordingtonir הגיב:

    תודה ששיתפת. סיפורים כאלו לא מגיעים בדרך כלל לתודעה של הציבור.

  6. דקל-דוד עוזר הגיב:

    מקסים כל הכבוד ושנה טובה

  7. oren הגיב:

    צריך למנות את מנהל הבית ספר לשר החינוך.

  8. eladsela1 הגיב:

    יש מצב לקבל את פרטי הקשר של הרכז הפדגוגי? אשמח מאוד להגיע לביקור בבית הספר.

  9. דגן הגיב:

    תודה על פוסט נפלא שגרם לי להרגיש בושה על זה שלמשמע הנתונים על בית ג'אן הרהרתי לרגע דווקא בסיבה ההפוכה להצלחה שלהם.

  10. Ronit HaNegby הגיב:

    כבוד לאנושות. הדבר הכי טוב שאפשר היה לקבל לכבוד ראש השנה

  11. ורדה גיל הגיב:

    תודה על התיאור. מסתבר שיש אבות רבים להצלחה (מזל שהם לא צריכים לכתוב על כישלון – כי אז ברור כמה היו מתחברים לכך). אבל מה זה חשוב? העיקר שהם הצליחו לעשות שינוי. יישר כוח.

  12. Judith הגיב:

    אני מכירה את האיש באופן אישי. כמדריכה בבית הספר עבדתי איתו ועם כל צוות הנהול שלהם.
    ליוויתי אותו בשנים הראשונות לצמיחתו בתפקיד, וגם ליוויתי את בית הספר בכל שלבי השינוי בבית הספר שלהם, בתקופה שהיו להם אחוזי בגרות הכי נמוכים שאפשר. הם ההוכחה לכך שהכל אפשרי, בתנאי שמנהל בית הספר בעניין ומצליחים לגייס את המורים. הסיפור הוא לא משאבים אלא אנשים !!!
    מי שרוצה לדעת יותר: yofili@gmail.com

  13. טלי אבישי הגיב:

    מדהים ומרגש. העברתי את הסיפור לאחותי בחרשים, והיא העבירה לכל הישוב. אין לי מילים להביע את הערכתי.

  14. fיורם הגיב:

    מרגש מאוד, תודה על הפוסט.

  15. פינגבק: התלמידים מעתיקים… מאיתנו! | אפשר לחשוב

  16. פינגבק: "לומד עצמאי זקוק למורה עצמאי" – רשמים מהדיון בכנסת על שינוי בחינות הבגרות | אפשר לחשוב

  17. פינגבק: "ישראל עולה כיתה" או מחליפה בית ספר? הכל תלוי בפרדיגמה! | אפשר לחשוב

יש לך מה להוסיף? כבר מחכים לקרוא...

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s